Komplet begynder guide til generering af AI-billeder i Midjourney.
Plus 6 ekstra guides med hele 450 prompts og billedeksempler
Forestil dig et værktøj, der på få minutter kan forvandle dine idéer til flotte og unikke billeder. Det kan blive til virkelighed med AI-billedværktøjet Midjourney.
For med Midjourney kan du skabe alt fra surrealistiske landskaber til realistiske portrætter, der ligner noget fra en professional kunstners eller fotografs hånd.
Midjourney er altså et værktøj, der er relevant at kigge nærmere på uanset om du arbejder med kunst, design, marketing eller indholdsskabelse. Og uanset hvilken teknisk og kunstnerisk erfaring, som du har.
I denne artikel kan du blive klogere på Midjourneys billedkvalitet, brugervenlighed og mange funktioner.
Hvad du kan bruge det til.
Og hvorfor det sandsynligvis også er det bedste AI-billedværktøj for dig.
Midjourney er helt grundlæggende et avanceret AI-billedværktøj, der gør det muligt at skabe billeder ved hjælp af en simpel tekstbeskrivelse. Det som også kaldes en prompt.
Ved at indtaste en simpel (eller kompleks) beskrivelse af det ønskede motiv, kan du skabe alt fra virkelighedstro foto til farverige illustrationer.
Derved er det også blevet muligt for alle (uanset teknisk baggrund) at skabe flotte og iøjnefaldende billeder på få minutter.
Midjourney er særligt kendt for sin overlegne æstetik og detaljerige billeder med en høj kreativitet.
Men det, der for alvor skiller Midjourney ud fra alle de andre AI-billedværktøjer, er alle de mange ekstra-funktioner.
For når du har genereret et billede i Midjourney, behøver det ikke slutte der.
Efterfølgende har du mulighed for at ændre det på en lang række måder. Du kan f.eks. redigere i billedet. Eller zoome ud og ændre format.
Du kan også bruge dit billede som reference-billede til nye billeder. Så du f.eks. kan bibeholde den samme person eller samme stil hen over flere billeder.
Kombinationen af de flotte billeder og de mange funktioner gør da også, at Midjourney er det foretrukne værktøj for mange content-skabere, designere, kunstnere og andre kreative personer.
Midjourney fungerer helt grundlæggende ved at omsætte tekstinput (prompts) til visuelle billeder.
Hele processen starter med, at du giver en beskrivelse af det billede, som du gerne vil have skabt.
Denne beskrivelse kan være enkel eller mere detaljeret afhængig af, hvor stor kontrol du gerne vil have over det billede, som Midjourney skaber.
En typisk prompt vil naturligvis indeholde en beskrivelse af dit hovedmotiv og eventuelle omgivelser.
Desuden vil du normalt også beskrive billedtypen. Altså om det skal være et foto, en 3D tegneserie, en stregtegning eller noget helt fjerde.
Udover det kan du så tilføje en række andre prompt-elementer som f.eks. stilarter, lys, farver, komposition, foto-teknikker osv.
Jo mere præcist du beskriver dit billede, jo tættere kommer slutresultatet også på det, som du forestillede dig.
Omvendt kan du også lade Midjourney tage styringen. Så vil du få en række kreative og spændende billeder, som du måske ikke lige havde forestillet dig.
Når du så har indtastet prompten, begynder Midjourney at omsætte ordene til et billede, der matcher beskrivelsen.
Her trækker Midjourney på et massivt datasæt af billeder og tekster for at forstå betydningen af prompten og for at skabe noget, der er både unikt og visuelt imponerende.
Er du ikke helt tilfreds med billedet, kan du vælge at køre prompten igen (eventuelt med nogle justeringer). Eller du kan vælge at få skabt variationer, der i større eller mindre grad minder om det forrige billede.
Ligeledes kan du også arbejde videre med billedet i editoren. Eller som reference-billede til nye billeder.
Med Midjourney er det altså muligt for en nybegynder at skabe komplekse og imponerende billeder med en relativ simpel beskrivelse. Fordi Midjourney selv tager hånd om alt det, der ikke er med i beskrivelsen.
Og efterhånden som du så går fra begynder til øvet, kan du tage kontrollen tilbage med mere komplekse prompts. Og dermed skabe billeder med lige præcis det udtryk, som du ønsker dig.
Der findes rigtig mange forskellige AI-billedværktøjer. Så hvorfor er det, at du lige skal vælge Midjourney?
Grundlæggende handler det om Midjourneys store tekniske og kreative kvalitet. Kombineret med en lang række brugervenlige funktioner. Og ikke mindst løbende forbedringer, der hele tiden holder Midjourney i front, når det kommer til AI-billedgenerering.
En af de allerstørste styrker ved Midjourney er værktøjets evne til at skabe billeder med en høj visuel kvalitet og stor stilistisk variation.
Uanset om du ønsker et fotorealistisk billede eller en farverig illustration, så kan Midjourney levere billeder med både høj teknisk og kunstnerisk kvalitet.
Der er altså kæmpestor forskel på det resultat, som du får med et livsstilfoto og en farvekridttegning.
Men du kan være sikker på, at resultatet er spændende uanset hvad. For Midjourney mestrer en lang række forskellige billedtyper.
En anden fordel ved Midjourney er værktøjets evne til at balancere mellem præcision og kreativitet.
Hvor andre værktøjer fokuserer ekstremt meget på absolut teknisk korrekte billeder, så giver Midjourney plads til større kunstnerisk frihed.
Det betyder, at du ikke kun får billeder, der er præcist det, som du beder om. Men også billeder, med høj æstetik og uventet kreativitet. Og naturligvis kan du selv styre balancen imellem disse to modpoler i værktøjet.
Midjourney er altså både et værktøj til den, som søger visuel inspiration. Og til den, som skal have præcise og virkelighedstro billeder.
Derfor er Midjourney også populært bland både hobbyister og professionelle.
Hvis du ved, hvad du vil have, så kan du få lige præcis det Midjourney-billede, som du ønsker dig. Det kræver bare den rette prompt.
Men du kan også gå en anden vej, og lade dig inspirere af Midjourneys kreative frihed.
Et godt eksempel på dette er brug af stilarter, der kan ændre udtrykket i dit billede markant.
F.eks. er der kæmpe forskel på de to stilarter ”pop art” og ”minimalism”.
Og det er bare to af de hundredvis af stilarter, som du kan tilføje dine Midjourney-billeder.
Det er altså ikke svært at lave spændende og kunstneriske billeder i Midjourney. Det kræver bare, at du finder ”det indre legebarn” frem.
Tidligere kørte Midjourney på en såkaldt Discord-server. Og derfor havde Midjourney også en ret høj grad af nørde-faktor.
Men nu er det muligt at skabe billeder via Midjourneys website. Og det har gjort værktøjet blandt de mest brugervenlige på markedet.
Når du skal skabe et billede i Midjourney, skriver du bare din prompt i prompt-feltet. Og efterfølgende kan du vælge format, æstetik og en række andre parametre ved bare at klikke dig frem.
Vil du efterfølgende redigere dit billede, kan det også gøres med nogle få klik. Og skal du bruge et billede som reference-billede, trækker du det bare over i prompt-feltet.
Det er derfor slut med at skulle huske en lang række komplicerede kommandoer, som man ellers skulle i de gamle Discord-dage.
Midjourney er altså, til trods for de mange avancerede funktioner, et meget simpelt og intuitivt værktøj, der gør det nemt at skabe interessante billeder.
En væsentlig årsag til Midjourneys store popularitet er den konstante udvikling og løbende forbedring.
Holdet bag Midjourney arbejder konstant med at opdatere værktøjet med nye funktioner og forbedret billedkvalitet.
Siden den første udgave af Midjourney kom tilbage i februar 2022 er der løbende kommet nye versioner. Hver gang med et endnu flottere, teknisk udtryk.
Og der går da stort set ikke en måned, uden at der kommer en ny og spændende funktion i Midjourney, der bare bygger på alle de muligheder, der allerede er der.
Vigtigst af alt er dog, at Midjourney lytter til deres brugeres ønsker og prioriterer at opfylde dem.
Et godt eksempel på dette er funktionen Character Reference, der byggede på mange brugeres ønske om at kunne bibeholde en karakter hen over flere billeder. Noget som Midjourney lyttede til og efterfølgende inkluderede i værktøjet.
Derfor er Midjourney også det langtidsholdbare valg i junglen af AI-billedværktøjer, der kommer og forsvinder lige så hurtigt igen.
Der findes i dag en lang række forskellige værktøjer til at skabe AI-billeder. Og der kommer hele tiden nye til.
Nogle værktøjer har specialiseret sig i, at brugeren selv kan træne det med egne billeder. Og andre værktøjer er rigtig gode til at skabe tekst.
Så hvis noget af dette er meget vigtigt for dig, at Midjourney måske ikke det rette valg for dig.
Til gengæld skal du så i nogle tilfælde også være klar på, at der er en meget stejlere læringskurve, inden du kan bruge værktøjet ordentligt.
For det som Midjourney kan, er at være det bedste og mest brugervenlige all-round værktøj til AI-billeder.
Så hvis du kun vil lære ét værktøj (og ikke bruge alt for meget tid på det), er Midjourney det oplagte valg.
Her får du uovertruffen billedkvalitet kombineret med en række avancerede funktioner, som de andre værktøjer kun kan drømme om.
Dette kombineret med alle de mange opdateringer, der fra starten har holdt Midjourney helt i front, når det kommer til AI-billedgenerering.
Så når du hører om den nye ”Midjourney-dræber”, så spørg lige dig selv, om det bare er endnu et nyt og interessant værktøj, der popper op og derefter forsvinder igen.
Min anbefaling er i hvert fald at lære ét værktøj, og derefter holde fast i det. I stedet for hele tiden at kigge på nye værktøjer, der måske er lidt bedre (i en periode) end Midjourney til enkelte opgaver.
For hvis det er en vigtig funktion for Midjourneys målgruppe, kan du være helt sikker på, at Midjourney nok skal komme med den.
DALL-E har én kæmpe fordel i forhold til Midjourney. Og det er, at det allerede er indbygget i ChatGPT.
Men så er alt positivt om DALL-E efter min mening også sagt.
For billedkvaliteten er håbløs i DALL-E. Og alle de mange funktioner, der er i Midjourney, mangler også i DALL-E.
OpenAI (der står bag både ChatGPT og DALL-E) er fantastiske til tekstbaseret AI. Men de burde holde sig fra den visuelle del. For det er der mange andre, som er meget bedre til.
Så hvis du tænker, at du hellere vil bruge et andet værktøj end Midjourney, er det helt fint. Så længe du bare holder dig langt væk fra DALL-E.
Men hvorfor skal du overhoved bruge AI-billeder?
Det korte svar er, at AI-billeder kan bruges til en lang række forskellige formål. Fra kunstnerisk udfoldelse til kommerciel brug i reklamer og markedsføring.
Så uanset om du er designer, reklamemand, indholdsskaber, kunstner eller bare nysgerrig bruger, så tilbyder Midjourney en hurtig og nem måde at skabe imponerende og kreative billeder.
Billeder der tidligere havde krævet betydelige kunstneriske færdigheder. Men som alle i dag kan skabe med en simpel tekstbeskrivelse.
Og billeder som kan anvendes til en lang række forskellige formål.
AI-generede billeder er et kraftfuldt værktøj for kunstnere og designere.
Her kan de eksperimentere med nye idéer, bryde grænserne for, hvad der er muligt og få inspiration til nye projekter.
Alt sammen med mulighed for at kombinere forskellige stilarter, genrer og temaer på måder, der tidligere ville have taget uger eller endda måneder at udføre. Men som nu kun er en kort tekst og et par klik væk.
I designverdenen kan AI-billeder bruges til alt fra konceptkunst til skitser, så designeren hurtigt kan skabe forslag og visualiseringer, der kan videreudvikles til færdige produkter.
Midjourney gør det nemt at eksperimentere med farver, kompositioner og stilarter, så der kan skabes en række forskellige billeder på kort tid.
AI-billeder er altså oplagt i kunstnerens og designeres hverdag. Både direkte som digitale kunstværker og indirekte i form af inspiration til mere analog kunst og design.
AI-billeder er et værdifuldt værktøj i forbindelse med markedsføring og reklamer.
For med Midjourney er det muligt for virksomheder at skabe unikke og skræddersyede visuelle kampagner både hurtigt og effektivt.
For ved hjælp af AI kan marketingfolk generere billeder, der er tilpasset specifikke målgrupper og kampagner. Helt uden behov for at hyre fotografer, grafikere eller kunstnere.
AI-billeder kan bruges til alt fra visuelle engagerende sociale mediekampagner til at udvikle unikke brandingelementer som logoer og produktbilleder.
På den måde kan virksomhederne være fleksible og dynamiske i deres markedsføring, da de hurtigt kan skabe eller justere visuelt indhold, der passer til aktuelle trends eller specifikke mål.
AI gør det altså muligt at producere visuelle billeder i høj kvalitet på rekordtid, der kan øge effektiviteten og kreativiteten i marketingsprocessen.
Med Midjourney er der derfor både meget tid og mange penge at spare for marketingfolket.
For indholdsskabere og influencere, som arbejder på sociale medier som TikTok, Instagram og YouTube er visuel appel afgørende.
Med Midjourney er det muligt at skabe originale og iøjnefaldende billeder, der kan skille sig ud fra den store mængde af indhold, der ligger på alle de sociale medier.
Og det rette billede med det rette budskab kan være forskellen mellem, om læseren stopper op eller bare scroller videre.
AI-billeder kan bruges til alt fra at skabe unikke baggrunde og miniaturebilleder til at udvikle fotos med blikfang, der understøtter indholdet.
Mange indholdsskabere bruger da også AI-billeder til både at øge deres produktivitet og samtidig skabe visuelt indhold, der matcher deres brand og fortælling. Og det kan de gøre helt uden grafiske færdigheder.
På samme måde som med marketingfolkene, så kan indholdsskabere også reagere hurtigt på nye trends, da de kan producere relevante billeder på få minutter. Og på den måde hurtigt tilpasse deres indhold til aktuelle begivenheder eller emner.
Det gør Midjourney til et essentielt værktøj for alle sociale medieskabere, som ønsker nyt og engagerende indhold.
Midjourney er ikke bare et AI-billedværktøj med højkvalitet-output og en række avancerede funktioner.
Det er også en platform, der sætter kreativiteten i højsædet, og som gør det muligt at udforske en lang række visuelle idéer med høj stilistisk æstetik.
Sammenlignet med andre AI-billedværktøjer udmærker Midjourney sig ved sin brugervenlighed og intuitive tilgang, der gør det nemt at skabe flotte billeder.
Uanset om du er nybegynder eller erfaren fagmand, så kan Midjourney tilbyde en stor kreativ frihed i skabelsesprocessen.
Nybegynderen kan trygt overlade det kunstneriske ansvar til Midjourney, mens den erfarne kan tage mere kontrol med de mange avancerede funktioner, som værktøjet tilbyder.
Og samtidig sikrer den konstante udvikling af Midjourney, at værktøjet aldrig står stille. Der vil hele tiden komme forbedringer i både relevante funktioner og kvaliteten af billederne.
Så uanset om du ønsker at skabe kunstneriske billeder til personlige projekter, markedsføringsmateriale til din virksomhed eller visuelt indhold til de sociale medier, så er Midjourney det perfekte værktøj til AI-billeder.
Med Midjourney kan du lynhurtigt omdanne dine idéer til virkelighed med en kort og enkel tekstbeskrivelse.
Er du klar til at kaste dig over Midjourney?
Men ved du ikke helt, hvor du skal starte?
Så har jeg en god nyhed til dig.
Jeg har nemlig lavet en omfattende begynder-guide, dig tager dig igennem alt det grundlæggende, som Midjourney kan tilbyde.
Med den i hånden bliver du ført trygt og sikkert igennem skabelsen af dit første billede, de mange indstillinger og ikke mindst det videre arbejde.
Du kan downloade guiden lige herunder.
Og når du så har lært alt det grundlæggende, kan jeg også både tilbyde et online Midjourney kursus og en Midjourney prompt database.
Men start med guiden først.
Komplet begynder guide til generering af AI-billeder i Midjourney.
Plus 6 ekstra guides med hele 450 prompts og billedeksempler